2018. február 22., csütörtök

Bácskai rizses hús
















Egyszerű, hétköznapi jugoszláv egytálétel, mely eredetileg szerb rizses hús névre hallgatott. A hidegháborús években lett átkeresztelve bácskaira. Ahány ház, annyi szokás alapon ezt is lehet többféle módon készíteni. Van, aki külön megfőzi a rizst és úgy adja a már kész pörkölthöz, de szerintem egyszerűbb és finomabb is, ha a bő lére hagyott pörköltbe keverjük bele a nyers rizst, ami a főzés során magába szívja az ízes alapot. Én aztán a sütőbe dugom, egyrészt, mert így kevés az esély, hogy leégjen, másrészt pedig kap egy kis "menzás" feelinget is. Nyáron friss, nap érlelte paradicsommal, paprikával elkészítve az igazi, de ilyenkor télen marad az üvegházi zöldség vagy a nyáron eltett lecsó. Laktató, olcsó egytálétel, kevés alapanyagból elkészíthető főétel vagy vacsora. 


Bácskai rizses hús

Hozzávalók:

  • 50-60 dkg sertéslapocka
  • 1 nagy vöröshagyma
  • 2 g fokhagyma
  • 2 tv paprika
  • 2 paradicsom
  • 25 dkg rizs
  • bors
  • pirospaprika

Elkészítése:

  1. A húst 2x2 cm-es kockákra vágjuk.
  2. A paradicsomot, paprikát is felkockázzuk
  3. A vöröshagymát apróra vágjuk, kevés zsiradékon megdinszteljük, vége felé hozzáadjuk a zúzott fokhagymát is, tűzről levéve hozzákeverjük a pirospaprikát.
  4. Beletesszük a húst, tűzre visszatéve fehéredésig kevergetjük, hozzáadjuk a fűszereket, paradicsomot,  paprikát.
  5. Lefedve, saját levében 20 percig pároljuk. (ha a hús nem enged elég levet, tegyünk hozzá egy kis vizet)
  6. Hozzákeverjük a rizst, felöntjük kétszeres mennyiségű (5 dl) vízzel, - ha a hús alatt még sok a lé, akkor azt is számoljuk bele és annyival kevesebb vízzel öntsük fel - lefedve betesszük a 200°C-ra előmelegített  sütőbe.
  7. Addig hagyjuk bent, míg a rizs magába szívja az összes folyadékot és megpuhul (kb 20-25 perc), félidőben egyszer megkeverjük.
  8. Sütőből kivéve, lefedve még 10-15 percet hagyjuk saját gőzében állni.
  9. Melegen, jóféle házi savanyúságokkal kínáljuk.   







6 megjegyzés:

  1. Mi is nagyon szeretjük. Azt hittem, magyar.

    VálaszTörlés
  2. Igen, a paprikával, paradicsommal teljesen magyaros ízvilága van, én is annak gondoltam volna.

    VálaszTörlés
  3. Hát én is azt hittem, hogy magyar :-) de mindegy is, az a fő hogy finom. Mi is szeretjük, ha nem is nagyon sűrűn, de időközönként szoktam készíteni. Én csak külön megfőzöm a pörköltet, külön a párolt rizst, aztán összekeverem. De a Te módszered nagyon megtetszett :-) És nagyon gusztán tálaltad, éhes is lettem mindjárt :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tulajdonképp a "származás" mindegy is, ha egyszer finom. Túl gyakran én sem készítem, de néha eszembe jut, hálás egytálétel.

      Törlés
  4. Kedvencem mindenhogyan, bácskaiasan meg csak úgy simán is :-) Hogy mennyire szerb az nagy kérdés, ugyanis Bácska mindig is magyar terület volt az ősidőktől egészen Trianonig, szóval a szerbek is vehették /ha egyáltalán készítik ma ezt az ételt/ anno a magyaroktól is éppenséggel, talán azért ennyire hasonlatosan magyaros ízvilágú !!!!

    VálaszTörlés

KÖSZÖNÖM A LÁTOGATÁST!
A hozzászólás linket, hirdetést, reklámot nem tartalmazhat!