2018. szeptember 13., csütörtök

Abált szalonna

















Tipikus téli étel, amit én nagyon szeretek, gyerekkoromban a vidéki disznóvágások idején mindig készült abárolt vagy más néven kövesztett szalonna, amit a hurkák mellett az abalében volt szokás megfőzni. Nagypapa éles kis bicskájával gondosan apró katonákra vágta a vajpuha szalonnát, frissen sült kenyérre téve kínálta nekünk és megkérdezte: ízlik-e csillagaim? Most nem vártam meg vele a téli időszakot, mert megláttam két jókora darab tokaszalonnát a hentesnél és rögtön felsejlett előttem a finom fűszeres szalonna íze és illata és persze ezzel együtt a gyerekkori emlékeim is. Lehetett volna húsosabb is, de olyat még sosem sikerült kifognom, amilyet én szeretnék és nagyon rá is kívánkoztam. Abálni (forráspont alatti, lassú főzést jelent) legjobb a jó húsos hasaalját vagy tokaszalonnát. Gárdonyi Géza is egyik regényében az ételek királyának nevezte és én osztom a véleményét. Nem ördöngösség az elkészítése és sokkal finomabb, mint a bolti. Szerintem annak is ízleni fog, aki egyébként nem nagyon szereti a szalonnát. Diétás ételnek legjobb szándékkal sem mondható, de mértékkel fogyasztva nem fog megártani, cserébe viszont nincs benne semmilyen ipari termék, tartósító, ízfokozó és egyéb rettenet.


Abált szalonna 

Hozzávalók:

  • 80 dkg - 1 kg toka vagy hasaalja szalonna

abalé:

  • 2-3 babérlevél
  • 10 szem feketebors
  • 1 megtisztított, egészben hagyott vöröshagyma
  • 5-6 g fokhagyma
  • só, jócskán

tetejére:

  • fokhagyma (ízlés szerint, én nem spórolok vele)
  • pirospaprika (kevés füstölt paprikával kevertem)
  • kevés só
  • abalé
  • chili pehely (opcionális)

Elkészítése:

  1. A szalonnát lábasba tesszük, felöntjük annyi vízzel, ami ellepi, hozzáadjuk a fűszereket és a sót. (akkor jó, ha sósnak érezzük a vizet, mert a sótlan szalonna ízetlen lesz)
  2. Felmelegítjük, majd lassan gyöngyözve hagyjuk főni, míg a szalonna teljesen megpuhul, könnyen beleszalad a kés vagy villa. 
  3. Közben elkészítjük a tetejére a fokhagymás-paprikás kencét: a zúzott fokhagymához hozzáadjuk a sót, pirospaprikát, annyi abalevével lazítjuk, hogy kenhető állagú legyen a massza. 
  4. A megfőtt szalonnát kivesszük a főzőléből, leitatjuk róla a nedvességet.
  5. Még melegen bedörzsöljük a fokhagymás-paprikás kencével (előtte be is irdalhatjuk, én nem szoktam)
  6. Miután kihűlt, letakarva, hűtőbe téve jól kifagyasztjuk. 
  7. Tálalás előtt még meghintjük pirospaprikával és aki szereti a csípős ízt, megszórhatja chili pehellyel is
  8. Puha kenyérrel, házi savanyúságokkal kínáljuk, de jól illik hozzá a héjában sült krumpli is. 

TIPP:

az abalét ne öntsük ki, leszűrve felhasználható főzelékek készítéséhez.







8 megjegyzés:

  1. Látom ismét csupa finomságot készítettél, mióta nem voltam itthon :-) meg is éheztem azonnal :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Katalin, már hiányoltam a jó kis receptjeidet, de gondoltam, hogy valami csodás helyen lehetsz.

      Törlés
    2. Nagyon kedves tőled, hogy már hiányoltál :-)

      Törlés
  2. Nálunk mindig úgy készült - Édesapám is nagy fokhagymarajongó volt - hogy a megfőtt szalonnába, amikor kihűlt még plusz fokhagymagerezd-lapkákat nyomott az éles késsel vágott lyukakba, körbe, körbe, és csak azután jött a teteje fűszerezése. Így szoktam meg és nagyon imádom :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó ötlet, mert így nem csak a teteje lett befokhagymázva, de a szalonna többi része is átvette a fokhagyma ízét.

      Törlés
    2. Nálunk is így készült régen és most is :-) A megfőtt és még meleg szalonnába szoktuk beledugdosni körbe a fokhagymadarabkákat. Ekkor még jó puha a szalonna, könnyen belemegy, és az egész szalonna átveszi a fokhagyma ízét :-) Kiskoromban kidobáltam belőle, ha pont olyan szelet jutott nekem, amiben fokhagymadarabka volt, de most már szeretem :-)
      Nagyon szép guszta lett a tiéd!

      Törlés
  3. Épp most raktam oda. Tettem bele egy fej vörös hagymát csak nem rontja el

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, nem rontja el, nálam is szerepel a receptben. Jó étvágyat hozzá!

      Törlés

KÖSZÖNÖM A LÁTOGATÁST!
A hozzászólás linket, hirdetést, reklámot nem tartalmazhat!