2018. december 22., szombat

Diócska



















Tipikus ünnepi sütemény mind ízében, mind pedig formáját tekintve, legtöbben most, az ünnepekre készítik el. Látványos és nagyon finom édesség. Az én gyerekkoromból kimaradt, mert a családban, rokonságban nem készítette senki. Viszont a napokban szemet vetettem rá Ildikokkinál és ma elkészült ez a különleges finomság. Vidéki lakodalmakba is szokták sütni, a diós krém helyett pedig gyakran mandulással töltik meg, ami zöld színe miatt még mutatósabbá teszi. Én most maradtam az eredeti diókrémes változatnál, mert mi nagyon szeretjük a diós sütiket. Nekem nem volt hozzá spéci formám, de a boltokban kapható kis fém diócska formák is tökéletesen megfeleltek az elkészítéséhez, igaz így kicsit pepecselősebb volt. Jó előre elkészíthető, jól záródó fém dobozban kb 2 hétig eláll és közben egyre porhanyósabbá is válik.   

Diócska

Hozzávalók:
nekem 25 db lett belőle

tészta:

  • 15 dkg liszt
  • 10 dkg hideg vaj
  • 5 dkg porcukor
  • 5 dkg darált dió
  • 1 kezeletlen citrom reszelt héja
  • 1 tojássárgája
  • 1 tk vanília kivonat
  • 1 csipet sütőpor
  • 1 csipet só

krém:

  • 5 dkg darált dió
  • 2-3 ek tej
  • 5 dkg puha vaj
  • 5 dkg porcukor
  • 1 tk rum vagy rumaroma
  • 1 tk vanília kivonat

Elkészítése:

  1. A diót ledaráljuk
  2. A száraz hozzávalókat: lisztet, sót, sütőport, porcukrot, darált diót és reszelt citromhéjat egy tálban összekeverjük, összemorzsoljuk a hideg vajjal.
  3. Hozzáadjuk a tojássárgáját és a vanília kivonatot, gyors mozdulatokkal egynemű tésztává gyúrjuk, folpackba csomagolva 1 óra hosszára a hűtőbe tesszük.
  4. A diócska formákat vékonyan kivajazzuk vagy olajozzuk, majd mindegyikbe 1-1 kis gombócnyi tésztát nyomunk. 
  5. Kis mélyedést készítsünk a közepébe, mert sütésnél még megdagad a tészta. 
  6. A formákat sütőlemezre sorakoztatjuk.
  7. Előmelegített 175°C-os sütőben 12-15 perc alatt aranybarnára sütjük.
  8. Megvárjuk, hogy a sütik a formában hűljenek ki, csak ezután fordítjuk ki őket a formákból.
  9. A krémhez a darált diót éppen csak annyi tejjel keverjük össze, hogy ellepje, majd kis lángon 1-2 perc alatt felfőzzük.
  10. A puha vajat habosra kikeverjük a porcukorral, hozzáadjuk a diót, rumot, vanília kivonatot és simára keverjük a krémet.
  11. Sima csöves habzsákba töltjük, egyik fél tésztára krémet nyomva összeragasztjuk vele a fél-fél diócskákat.
  12. A kész süteményt legalább 1 napra jól záródó fém dobozba, hideg helyre rakjuk, hogy megpuhuljon.
  13. Tálalás előtt vaníliás porcukorral meghintjük.

TIPP: 

2-3 csomag (1 csomag = 20 db) sütőformát érdemes használni, hogy egyszerre több sütit lehessen megsütni, így lerövidül az elkészítési idő, illetve a sütések között nem kell elmosogatni a formákat sem.





6 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néznek ki, teljesen élethűek, és persze nagyon finomak lehetnek! Mintha nekem is lenne egy-két ilyen régi formám, de még nem használtam :-)
    Még egyszer boldog karácsonyt, addig pedig további jó készülődést!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vittem ajándékba is, és először tényleg diónak gondolták. Máskor is fogom készíteni, talán más tésztával és töltelékkel. Áldott, békés, boldog Karácsonyt kívánok!

      Törlés
  2. Szia ! Nagyon guszta m szép képekkel. Mi hasonlót , azaz nálunk gyermekkoromba készült ilyesmi . A RECEPT NEM AZONNOS SZERINTEM . majd elviszem a receptedet én is készítek ilyesmit. csak formákat kell beszereznem . Boldog Karácsonyt Kívánok: Marika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Marika! Ajánlom kpiróbálásra, tényleg nagyon finom! Áldott, békés ünnepeket kívánok!

      Törlés
  3. Én tegnap készítettem. Mi mindig kakaós-diós tésztával és vanília krémmel készítjük. Már gyerekkoromban is imádtam. Ráadásul mindig dupla adagot készítek, mert pikk-pakk elfogy. A gyermekeimnek is nagyon ízlik.
    Békés, boldog karácsonyt kívánok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon finom lehet a Te változatod is, legközelebb így is kipróbálom. Én is boldog,szeretetteljes ünnepeket kívánok!

      Törlés

KÖSZÖNÖM A LÁTOGATÁST!
A hozzászólás linket, hirdetést, reklámot nem tartalmazhat!